انعکاس مطبوعات استان دریزدفردا
یزدفردا -رضا سلطانزاده -مدیر مسئول هفته نامه آیینه یزد :متن زيرحاصل گفتكو با يكي از اعضاي هيات علمي دانشگاه يزد است كه بدون طرح پاسخ و پرسش به صورت مقاله‌اي مستقل به حضور خوانندگان انديشمند و دانشپرور تقديم مي‌گردد.
در تمام حرفه‌ها و شغل‌ها اعم از فعاليت‌هاي اقتصادي، اجتماعي و سياسي بويژه در حوزه آموزشي، آموزنده بايد مراحل مختلف كار را از شادگري شروع كرده با طي پله‌هاي تعالي و با كاربرد آموخته‌هاي خود و نقد و بررسي عملكرد خويش در طول سالهاي متمادي به رفع اشكالات و نارساييهاي كارخود بپردازد تا به مقام والاي استادي نايل آيد. همزمان با اين پالايش و پيرايش، آموزنده بايد از آموزه‌هاي علمي و تحقيقي جهان مطلع گردد و آنها را در ميدان عمل و در فضاي كاري خويش به كار گيرد.
استادان علوم مختلف تنها با اين روش مي‌توانند تجربه كسب كنند و در فعاليتهاي علمي و آموزشي خود سره را از ناسره جدا ساخته و بدين ترتيب در مسير كمال و تعالي پيش بروند و دوستداران دانش به ويژه دانشجويان مراكز آموزشي را از دانش و تجربه خود بهره مند سازند.
در حوزه‌هاي علميه نيز طلاب پس از طي مراحل طلبگي و شركت در مجالس درس استادان بنام و بحث و گفتگو در زمينه‌هاي مختلف علوم ديني به كار تدريس مي‌پردازند و در مسير امر تدريس و مطالعه نظرات و گفته‌هاي عالمان و انديشمندان حوزه‌هاي ديني راه كمال را مي‌پيمايند و درجات مختلف حوزوي را از طلبگي تا مقام والاي اجتهاد و فراتر از آن كسب مي‌كنند و سرانجام به مرتبه فقاهت و مرجعيت مي‌رسند و تا زمان حيات، به راهنمايي و هدايت جامعه و تدريس در حوزه اشتغال مي‌ورزند .
اين روند در دانشگاههاي معتبر جهان نيز به كار گرفته مي‌شود بدين ترتيب افرادي كه به عنوان عضو هيات علمي در دانشگاهها پذيرفته مي‌شوند با آنكه مدرك دكتري در رشته‌هاي مورد نظر را اخذ نموده و مجوز حضور در كلاس درس و اظهار نظر علمي را كسب كرده‌اند اما تا ميدان عمل و تجربه يعني تدريس و پژوهش كوشش مداوم نداشته و سالها به افاده دانشجويان و استفاده از محضر انديشمندان ،آگاهيهاي لازم را به دست نياورند و كاستي‌هاي خود را جبران نكنند نمي‌توانند مدارج دانشگاهي، استادياري،دانشياري و استادي را احراز نمايند به عبارت ديگر با صرف گوهر عمر و با توان و انرژي خود مي‌توانند درجات علمي را كسب نمايند كه البته طي موفقيت آميز اين مسير نصيب همه اعضاي هيأت علمي دانشگاهها نمي‌شود و فقط برخي از آنها به اين مدارج علمي دست مي‌يابند. اين گروه از استادان مرجع و ملجاء علمي دانشجويان و گروهي از اعضاي هيات علمي جوان مي‌گردند و اينان در موارد مختلف از آگاهي‌هاي علمي؛ آموزشي و تجربه‌هاي ذيقيمت آنها استفاده مي‌كنند و در اكثر دانشگاه‌هاي جهان، استادان با تجربه تا پايان عمر با توجه به مجوزهاي داده شده در محيط علمي دانشگاه حضور موثر دارند و صاحب كرسي علمي مي‌باشند.
در كشور ما استادان دانشگاه در دوران با بركت نظام جمهوري اسلامي همگام با ساير اقشار در حيطه آموزش و پژوهش خوش درخشيدند و ارتقاء علمي كشور دست آورد زحمات چندين ساله آنهاست.
بر كسي پوشيده نيست كه ره آورد‌هاي علمي كشور ريشه در تلاش ساليان دراز محققين و پژوهشگران دانشگاهي دارد و رسيدن به افتخارات علمي نياز مبرم به حضور استادان با تجربه و تأثيرات علمي مستقيم و غير مستقيم آنها دارد.
به نظر مي‌رسد كه در چند سال اخير، كارگزاران وزارت علوم به اين موضوع مهم آنطور كه شايسته است توجه خاص مبذول نداشته‌اند و در بعضي دانشگاهها از جمله دانشگاه يزد بي توجهي به اين امر مهم و محروم ساختن دانشجويان از درك محضر استادان كار آزموده و با تجربه رايج گرديده و حذف حضور آنان كه با هزينه مردم محروم به جايگاه رفيع علمي رسيده‌اند و هم اكنون نيز دانش و تجربه آنها مورد بهره برداري است، آغاز شده است.
در دانشگاه يزد طي سالهاي اخير حدود 20 تن از استادان با تجربه كه اغلب داراي درجات علمي، دانشياري به بالا هستند بازنشسته و يا جذب ديگر دانشگاههاي كشور يا خارج از كشور شده‌اند و دانشجويان در اين دانشگاه نوپا از فيض حضور موثر آنها به صرف داشتن30 سال خدمت محروم شده‌اند و در اين ميان به هزينه هايي كه از بيت المال براي آنها صرف گرديده و عمري كه در اندوختن تجربه و كسب دانش گرو گذاشته‌اند و نياز مبرمي كه دانشگاه به آنها دارد توجهي نشده است و اين در حالي است كه به لحاظ قانوني استفاده از خدمات آنان بنا به تصميم مديريت دانشگاه بعد از 30 سال نيز ميسر است.اكنون بايد بررسي كرد كه چه عاملي موجب باز نشسته كردن استادان با تجربه و حذف آنها از فضاي آموزشي دانشگاه گرديده است.
اگر فرض بر عدم علاقه بازنشستگان به ادامه كار تدريس وتحقيق است لازم به ياد آوري است كه اكثريت قريب به اتفاق آنها هم اكنون در مراكز ديگر آموزشي به تدريس اشتغال دارند و اگر چناچه بازنشستگي بنا به درخواست خود آنها صورت پذيرفته است، مديريت هوشمند و دور انديش به استناد قوانين اجازه نمي‌دهد كه اعضاي هيات علمي با تجربه از يك دانشگاه، نوپا وجوان بروند بلكه بايد با فراهم آوردن شرايط مناسب و رعايت شأن معلمي آنها زمينه‌اي فراهم آورد تا سالهاي بيشتري از دانش و تجربه آنها استفاده شود و اگر سياست مديريت و استفاده بر جذب نيروهاي جوان به جاي آنان است و جايگزين افراد بازنشسته با همان تخصص وتجربه‌ها در شرايط كنوني بسيار دشوار است و در بعضي از دانشگاهها از جمله دانشگاه يزد هنوز انجام نگرفته است احتمالاً به اين زودي‌ها امكان پذير نيست با همه اين احوال اگر طرح بازنشسته كردن اعضاي هيات علمي دانشگاهها بعد از 30 سال خدمت در دستور كار و وزارت علوم است چه خوب بود لااقل پس از جايگزيني مناسب، آنان را بازنشسته مي‌كردند.
 اميد است عدم همخواني گرايش‌هاي سياسي و رعايت نكردن سليقه‌هاي شخصي مديريت دانشگاه عامل اصلي بازنشستگي اعضاي هيات علمي انديشمند دانشگاه يزد نباشد.
بايد به اين نكته مهم توجه داشت كه دانشگاه يزد نهاد علمي استان دارالعلم است و جريانات آن مورد توجه آحاد مردم خصوصاٌ فرهيختگان و نخبگان چه در داخل و چه در خارج استان است. اين دانشگاه حاصل فكر و انديشه و تلاش سومين شهيد محراب آيت‌ا... صدوقي بوده و همگامي و پشتياني مردم و مسئولين استان و دانشگاه يزد در طي 20 سال گذشته توانسته است با بنيان‌ها و زير ساخت‌هاي محكم واستوار هم اكنون آن را در رديف دانشگاههاي مطرح كشور قرار دهد و اين مهم يك شبه اتفاق نيفتاده است واين روند بايد با شتاب بيشتر انديشمندانه و با سعه صدر ادامه يابد تا دانشگاهي شايسته واژه دارالعلم كه توسط رهبر معظم انقلاب به اين شهر اعطاء شده است پويا و فعال به كار خود ادامه دهد. بنابراين بر بزرگان، انديشمندان و دلسوزان استان فرض است كه اين موضوع و ساير حركتهايي كه احتمالاً غيركارشناسانه دردانشگاه يزد تداوم دارد و در شماره‌هاي آتي به آنها اشاره خواهد شد، مورد بررسي كارشناسانه قرار گيرد و روند پيشرفت دانشگاه يزد هم از نظر علمي و هم از جهت اجرايي همچنين حفظ فضاهاي آموزشي و اداري كه بر اساس طرح جامع و با توجه خاص به موقعيتي جغرافيايي يزد بنا گرديده است ادامه يابد.
یزدفردا
  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا